Skaudi statistika tiesiai mums į akis: kasmet Lietuvos keliuose, gatvėse ir šaligatviuose nukenčia šimtai dviratininkų ir populiarumo viršūnėje esančių paspirtukų vairuotojų. Didelė dalis šių nelaimių baigiasi galvos traumomis – ypač tada, kai ant galvos nėra jokios apsaugos, t. y., važiuojama be šalmo. Gyventojų apklausų ir eismo įvykių skaičiai rėkte rėkia: didžioji dalis paspirtukų vairuotojų į šalmus vis dar numoja ranka!
Artėjant šiltajam sezonui, kai paspirtukų gatvėse tik daugės, specialistai primena ir įspėja: šalmas – tai ne tik formali rekomendacija, tai kritiškai svarbi saugos priemonė, kuri gali išgelbėti jūsų sveikatą ar net gyvybę.
Būkite budrūs: policija imasi papildomų priemonių! Gegužės 29–31 d. pareigūnai visoje šalyje atidžiau stebės, ar mikrojudumo priemonių (paspirtukų, riedžių ir kt.) vairuotojai dėvi šalmus, važiuoja saugiai ir atsakingai.
Skaičiai verčia susimąstyti: policijos duomenimis, vien tik 2024 m. užfiksuota daugiau nei 2,8 tūkst. kelių eismo taisyklių pažeidimų, kuriuos padarė elektrinių mikrojudumo priemonių naudotojai. O nelaimių statistika dar labiau neramina – net 180 paspirtukų vairuotojų ar keleivių pernai patyrė sužeidimų eismo įvykiuose.
Kurios kūno dalys nukenčia dažniausiai?
Draudimo bendrovės „Gjensidige“ 2024 m. duomenys parodo skaudžią realybę:
- 42 proc. visų sužeidimų – rankų ir pečių srities traumos.
- 25 proc. – kojos.
- net 23 proc. – veido bei galvos srities sužeidimai.
„Galvos trauma – viena pavojingiausių: ji gali sukelti negrįžtamus sveikatos sutrikdymus ar net kainuoti gyvybę“, – pabrėžia „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė. Ji priduria: „Laimei, pastaraisiais metais dviratininkų žūčių nefiksavome, tačiau matome, jog kai kurių traumų žmonės galėjo išvengti, jei būtų dėvėję šalmą. Raginame visus – tiek vaikus, tiek suaugusiuosius – NEPAMIRŠTI ŠALMO, net jei kelionė atrodo labai trumpa ar visiškai saugi, pavyzdžiui, važiuojant dviračių taku netoli namų.“
Į saugumą vis dar numojama ranka: šokiruojantis skaičius!
Deja, į galimą riziką važiuoti be šalmo Lietuvos gyventojai vis dar žiūri per daug atsainiai. „Gjensidige“ užsakymu atlikta „NielsenIQ“ apklausa atskleidė tikrai šokiruojantį skaičių: beveik 70% paspirtukais važinėjančių žmonių Lietuvoje NIEKADA nedėvi šalmo!
- „Xiaomi“ pristatė naujus televizorius „QLED TV FX Pro Series 2025“
- Nuolat užsisakinėjate internetu? Štai 6 netikėti faktai apie kurjerius, kurie pravers kiekvienam!
- Naujasis „iPhone“ bus be akumuliatoriaus – ką kūrėjai sugalvojo vietoj jo?
- iQOO Neo 10 su procesoriumi Snapdragon 8s Gen 4 bus pristatytas gegužės pabaigoje
- Lietuvių ekonominiai lūkesčiai: lenkiami kaimynai ir augimo ženklai
Ypač nerimą kelia tai, kad daugiausia šalmų niekada nedėvinčių yra 16–19 metų amžiaus grupėje. Kaip primena V. Katilienė, pagal Kelių eismo taisykles (KET) jaunuoliai iki 18 m. šalmą privalo dėvėti visur, o vyresni – važiuojamojoje kelio dalyje. Būtent šios amžiaus grupės atstovai dažnai turi mažiausiai eismo patirties, todėl šalmas jiems – ypač svarbi saugos priemonė, tarsi papildoma pora budrių akių.
Didelis pokytis jau netrukus: šalmas taps PRIVALOMAS VISIEMS!
Atsižvelgdamas į sparčiai augantį nelaimių skaičių ir siekdamas iš esmės padidinti eismo saugumą, LR Seimas priėmė istorinį sprendimą: NUO 2026 M. SAUSIO 1 D. ŠALMAS TAPO PRIVALOMAS VISIEMS, VAŽIUOJANTIEMS ELEKTRINĖMIS MIKROJUDUMO PRIEMONĖMIS!
Pagal šią naująją tvarką, šalmas taps privalomas absoliučiai visiems, nepriklausomai nuo amžiaus ar to, kur važiuojama – nesvarbu, ar tai būtų judri gatvė, šaligatvis, ar specialus dviračių takas.
Šiuo sprendimu Lietuva prisijungė prie kitų Europos šalių, pavyzdžiui, Prancūzijos ir Vokietijos, pavyzdžio, kur panašios, griežtesnės taisyklės jau galioja. Visoje Europoje fiksuojama vis daugiau nelaimių su elektriniais paspirtukais – nuo lengvų sumušimų iki labai rimtų galvos traumų, turinčių ilgalaikių pasekmių. Moksliniai tyrimai vienareikšmiškai įrodo: šalmas REIKŠMINGAI sumažina smegenų traumų ir kitų kritinių galvos sužeidimų riziką.
Galvokite apie savo saugumą jau dabar – nešiokite šalmą nelaukdami 2026-ųjų!